Nätdejting - en storvinst för företags ägare


Den ständiga frågan fortsätter att upprepas; Finns den perfekta partnern, själfränden eller livskamraten?

För många av oss räcker det inte att vänta på den utan vi letar så desperat att vi gärna också betalar för att utöka chansen att kanske hitta kärleken.

 

De senaste åren har internet blivit en allt mer vanlig plats att träffa en partner på. Aldrig har det varit så enkelt att ta kontakt med andra människor men det är inte bara fördelar med nätdejtning. Många dejting sidor på internet och företag med dejting tjänster lovar ofta för mycket, det är inte dem som avgör om kärleken ska äga rum och framför allt inte mellan vem. För många av oss kan dessa företag påverka oss på ett dåligt sätt och bidra till att vi får det ännu svårare att hitta kärleken. Man får en bild av hur kärleken ska se ut. Även om inte alla använder deras tjänster så finns reklamen överallt. Man ser ofta bilden av det ”perfekta paret”. Det räcker inte bara att paret i reklamen visar kärlek till varandra utan utseendet ska också vara enligt ”mallen” för hur den perfekta manen och kvinnan ser ut. Vem har sagt att kärleken har ett speciellt utseende eller kön? Trotts att dess företag bara speglar en minoritet av verkligheten för de flesta av oss är singlar som tokiga i dessa företag.

 

Den nya handelsvaran i vårt samhälle är nu kärlek. Det är inte som förr när man var singel. Då gav man sig ut och träffade människor. Nu kan man betala för att träffa människor över nätet. Medlemskapet hos företag som erbjuder dejtingtjänster är oftast gratis för att locka nya medlemmar. Men de tjänar stora pengar på avgifter för tilläggsfunktioner. Enligt Internetworlds beräkningar omsätter Match.com som lägst 30 miljoner kronor om året och Spray Date omsätter minst 33 miljoner kronor. Är detta rätt egentligen? Att de tar betalt för att människor ska kunna ta kontakt över internet? Är det rätt för dem att göra kärlek till en handelsvara?

 

I Sverige har intresset för nätdejtning ökat rejält under det senaste året. Enligt Svenska dagbladet är dejtingsidorna de sidor som utbreder sig mest på internet. Enligt Nielsen Netrating har 897,000 svenskar besökt en kontaktsajt de senaste tre månaderna. Det senaste året har även Match.com ökat sin användarkrets med 235 procent.

 

En fördel med att hitta en partner på nätet är att man kan få reda på en mängd fakta om personen innan man tar kontakt. Man kan t.ex. få reda på om vad personen har för jobb, om den har barn, om den är religiös etc. Trotts alla fördelar där finns så finns det även nackdelar. Det verkar inte som så många bryr sig om att internet kan vara en farlig plats. Personen på andra sidan skärmen kanske inte är den du tror. Det är lätt för personer att utge sig för att vara någon de inte är och även om man är ärlig så kanske inte kemin eller attraktionen stämmer när man väl träffas. Besvikelsen uppstår lätt under dessa förhållanden.

 

Alla kan säkert hålla med om att det hade varit konstigt om inte det hade funnits någon kontaktsajt i dag. Många människor använder internet för att hålla kontakten med sina nära och kära så varför inte kunna hitta kärleken över internet?

De som först kom på iden om att starta en kontaktsajt har i dag ett riktigt framgångsrikt företag. De tjänar miljoner på hungriga singlar världen över. Så det är klart att man kan tjäna pengar på kärlek som allting annat. Frågan är bara om det är rätt? Och det är upp till var och en och avgöra men så länge människor använder dessa företags tjänster kommer de att fortsätta finnas.


Användningen av kärlek i reklamvärlden

I reklamvärlden använder man ofta kärlek och relationer som huvudtema.  I många reklamer som sänds på tv ser vi två personer som är förälskade. De flesta av oss gillar den där pirriga känslan när man är nyförälskad och den är något som många suktar efter. Genom att återskapa denna känsla i en reklam kan vi bli lockade att köpa en produkt bara för att vi fick den känslan genom reklamen utan att det egentligen har med produkten att göra. Vi kan t.ex. ta MER reklamen där en tjej och en kille sitter på stranden och ser lite smått kära ut. Plötsligt tar tjejen fram en MER och börjar dricka. Nästa sekund blir hon träffad av Amors pil och kysser killen. Många förknippar en stund som denna med känslor av lycka, bekymmerlöshet eller att det är något man tycker är härligt. Egentligen har drycken inget med detta att göra men man lurar hjärnan att förknippa drycken MER med denna stund eller dessa känslor. Man vill att reklamen ska spegla de känslor som man vill att konsumenterna ska känna för produkten.

 

Frågan är sedan om dem lyckas med detta? Och det kan man väl säga att dem gör. Kärlek i reklam är något som tilltalar många och det är nog därför man ofta har med kärlek i reklamer. För många av oss framkallar kärlek väldigt starka och positiva känslor. De som gör reklam vill göra starka intryck och de gör dem bäst genom att få människor att känna känslor på ett eller annat sätt. Så man kan utan tvekan säga att reklamproducenterna tjänar pengar på kärlek.

MER reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=d8EQgU03VpY


Samanstllning av data, diagram 2

Jag gjorde även en annan undersökning med en fråga som jag tyckte skulle vara intressant att få svar på. Jag har frågat en del personer genom denna bloggen och andra har jag ställt frågan till direkt. Personerna som varit med och påverkat slutresultatet i denna undersökning har varit i åldern 14-24 år. I sammanställningen av svaren tog jag med lika många svar från tjejer som från killar.

Som det framgår av diagrammet så säger majoriteten att de har blivigt påverkade. Vilket jag anser som negativt. Jag tycker egentligen inte att man ska behöva bli påverkad av hur man framställer kärlek i marknadsföringssyfte. Jag tycker att det räcker med att man är medveten om hur det framställs och hur det ser ut men man ska inte behöva bli påverkad i sitt tänkande. Jag tycker man ska kunna tänka fritt om vad man anser om kärlek.

 

Jag tror att det är väldigt lätt att bli påverkad. Hur mycket man blir påverkad är nog väldigt individuellt. Många blir nog påverkade undermedvetet för jag anser att det skulle vara väldigt svårt att inte ta åt sig av hur kärleken framställs i någon reklam eller annan marknadsföring. Vi är ju trotts allt uppväxta med detta.

 

Två tredjedelar av killarna svarade att de inte blivigt påverkade medans alla tjejerna svarade att de hade blivigt påverkade. Vilket är rätt så intressant. Jag tror det beror på att tjejer bryr sig mycket om hur man ska vara och bete sig. När tjejer ser t.ex. en reklam lägger de ner mer energi än killar på att titta på vad personerna i reklamen har för kläder, hur de ser ut, m.m.


Sammanställning av data, diagram

Jag har gjort en undersökning med några frågor som jag tyckte skulle vara intressant att få svar på. Jag har frågat en del personer genom dena bloggen och andra har jag ställt frågorna till direkt. Alla som medverkat i undersökningen har svarat på alla de fyra frågorna. Personerna som varit med och påverkat slutresultatet i denna undersökning har varit i åldern 14-24 år. I sammanställningen av svaren tog jag med lika många svar från tjejer som från killar.







Om man kollar på resultaten från undersökningen så ser man att det är rätt så många som inte riktigt vet vad de tycker om nätdejting. Det kan bero på att man inte har någon direkt erfarenhet av nätdejting. Man kan också se att de flesta inte skulle vilja använda sig av en dejtingsajt och många tycker det är fel att göra kärlek till en handelsvara. Däremot så kan man tycka att det är konstigt att det är 33 % som säger att nätdejting är bra jämfört med 17% som säger att det är dåligt. Varför tycker man det är bra när man samtidigt tycker att det är fel att göra kärlek till en handelsvara? Man kanske tycket att tjänsterna borde vara gratis. Det finns säkert många förklaringar.


Undersökning, fråga angående kärlek

DENNA UNDERSÖKNINGEN ÄR AVSLUTAD - Tack till er som medverkade
I reklamer och annonser använder man ofta kärlek och relationer som huvudtema. Ofta ser man t.ex. i parfym reklamer den ”perfekta” bilden av en kvinna och en man och även i andra reklamer och annonser ser vi bilden av det ”perfekta” paret. Vem har sagt att kärleken har ett speciellt utseende eller kön? varför har man inte en bild på t.ex. ett äldre par eller ett gay par? det finns många äldre människor som ser den här reklamen på det ”perfekta unga” paret och tänker att de är för gamla och att kärleken inte är till för dem eller finns för dem. Många unga tänker också att de måste se så ”perfekta” ut som personerna i reklamen annars kommer de inte hitta kärleken. Dessa är bara några av de orsaker som kan leda till att man kanske har kärleken mitt framför sig men inte ser den. Man kanske ser den men väljer att inte ta emot den eftersom den inte talas om eller framställs som ”fel”.


För mig har den perfekta kärleken har ingen mall, karta eller instruktionsbok. Det är svårt att inse när de flesta av oss är uppväxta med bilden av riddaren som kommer och räddar prinsessan och de lever lyckliga i alla sina dagar.


Frågan:
Tror du att du har påverkats på något sätt i ditt tänkande kring kärlek pågrund av hur man framställer kärlek i marknadsförings syfte(reklam, annonser, filmer m.m.)?

Ja, Nej, Kanske


Nätdejting frågor

DENNA UNDERSÖKNINGEN ÄR AVSLUTAD - Tack till er som medverkade
Jag håller på med en liten undersökning och det skulle vara snällt om ni ville svara på fyra frågor. Alla svar behandlas så klart anonymt.



1. Skulle du kunna tänka dig att använda dig av en dejtingsajt?
Ja, Nej, Vet ej

2. Vad tycker du om nätdejting?
Bra, Dåligt, Vet ej

3. Känner du någon som träffat sin partner genom en dejtingsajt?
Ja, Nej, Kanske

4. Tycker du att det är rätt att göra kärlek till en handelsvara genom att företag som t.ex. dejtingsajter erbjuder dig chansen att hitta en partner mot betalning?
Ja, Nej, Vet ej

RSS 2.0