Användningen av kärlek i reklamvärlden

I reklamvärlden använder man ofta kärlek och relationer som huvudtema.  I många reklamer som sänds på tv ser vi två personer som är förälskade. De flesta av oss gillar den där pirriga känslan när man är nyförälskad och den är något som många suktar efter. Genom att återskapa denna känsla i en reklam kan vi bli lockade att köpa en produkt bara för att vi fick den känslan genom reklamen utan att det egentligen har med produkten att göra. Vi kan t.ex. ta MER reklamen där en tjej och en kille sitter på stranden och ser lite smått kära ut. Plötsligt tar tjejen fram en MER och börjar dricka. Nästa sekund blir hon träffad av Amors pil och kysser killen. Många förknippar en stund som denna med känslor av lycka, bekymmerlöshet eller att det är något man tycker är härligt. Egentligen har drycken inget med detta att göra men man lurar hjärnan att förknippa drycken MER med denna stund eller dessa känslor. Man vill att reklamen ska spegla de känslor som man vill att konsumenterna ska känna för produkten.

 

Frågan är sedan om dem lyckas med detta? Och det kan man väl säga att dem gör. Kärlek i reklam är något som tilltalar många och det är nog därför man ofta har med kärlek i reklamer. För många av oss framkallar kärlek väldigt starka och positiva känslor. De som gör reklam vill göra starka intryck och de gör dem bäst genom att få människor att känna känslor på ett eller annat sätt. Så man kan utan tvekan säga att reklamproducenterna tjänar pengar på kärlek.

MER reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=d8EQgU03VpY


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0